2011. október 21., péntek

Vélemény rovat: Aréna

Az elmúlt hetekben került a boltokba a Kellan Lutz főszereplésével játszott Aréna, DVD formában: a filmet mozikban nem játsszák. 

Az alaptörténetről más sokat hallhattunk a film utómunkálati szakaszában: egy Logan nevű férfi (Samuel L. Jackson) egy olyan internetes oldalt üzemeltet, amelyen modern kori életre-halálra szóló gladiátorjátékokat közvetítenek egy nyilvánvalóan fizetős csatornán. A nézők itt fogadásokat köthetnek a játékosokra, a meccs végeztével szavazhatnak, hogy a legyőzött fél életben maradjon-e vagy meghaljon - ám a film során nem volt példa arra, hogy a vesztes fél túlélte volna a küzdelmet. Ilyenkor egy erre a célra fenntartott Hóhér végez az álodzatokkal igencsak kegyetlen módon.
A film első jeleneteiben egy ilyen meccset láthatunk, amelyet egy Ripper nevű fazon nyer meg, aki nagyon technikásnak tűnik, és láthatjuk a háttérben Logannek dolgozó két fiatal leányzót is, akik a számítástechnikai háttér verhetetlenségét biztosítják. Illetve - ezen a ponton fogalmazzunk úgy, hogy - azt is.

Ezután ismerhetjük meg a Kellan által alakított Davidet, aki egy friss házas, fiatal férfi, feleségével együtt kisbabájukat várják. Egy rögbi meccsről térnek hazafelé, amikor baleset éri őket, amelyet a feleség (Lori) nem él túl. David teljes letargiába zuhan, majdnem öngyilkosságot követ el, majd két hónappal később, Mexikóba, Acapulcoba utazik, ahol egy bárban látjuk viszont, amint alkoholba folytja bánatát. Kellan ismét hibátlanul alakítja a friss fiatal házas férfi és a szerethető részeg figuráját is. 



Itt kinézi magának egy nő, aki később elhívja magához, hogy együtt töltsék el az éjszakát, ám ahelyett, hogy lefeküdne Daviddel, elkábítja és elrabolja. David egy cellában ébred, iszonyú fejfájással, ahol a szomszéd cellában lévő szintén szimpatikus férfitől megtudja, hogy elrabolták, esélye sincs a szabadulásra, és hogy mi vár rá. Harcolnia kell, és meghal. Előbb vagy utóbb. De lassan mindenki összeszed annyi sérülést, hogy legyengül, és végül valaki legyőzi.
A férfit Taigának hívják, és elmeséli Davidnek az ő elrablásának körülményeit: ő Japánból érkezett feleségével, aki egy napon eltűnt. Hiába kerestette, nem találták meg, a nagykövetség sem tett semmit, ám egyszer hívás érkezett, amelyben a feleségéhez csalogatták, így rabolták el. 
A beszélgetést követően Davidet megpróbálják megtörni, és egy agymosás és mindenféle kínzások által beleverni, hogy az ő neve Halálosztó, és hogy azért van itt, hogy harcoljon, gyilkoljon, majd meghaljon. David makacsan és erősen tiltakozni próbál, ám kínzóinak nagyon kegyetlen eszközök állnak a rendelkezésére.



A háttérben fogvatartói - Logan, a nagyfőnök, Milla, a nő, aki elrabolta és Kaden, aki a Hóhér, és ő kínozza Davidet beavatás és megtörés céljából - a Davidnél talált okmányokból kiderítik, hogy David Denverből érkezett, foglalkozását tekintve tűzoltó, meg valami egészségügyi képzettsége van, mentőtiszt vagy valami hasonló. Azt már korábban elárulta Millának, hogy felesége meghalt, tehát úgy sejtik, nemigen fogják keresni. A két férfi nem bízik benne, hogy David megfelelő alany lesz erre a "játékra", mert láthatóan nem akar harcolni, ám Milla megpróbálja meggyőzni őket, hogyha alkalmazhatja a saját módszereit, akkor el fogja érni a férfinél, hogy harcoljon és nyerjen.

Hamarosan elérkezik az első bevetés ideje, és bevallom, ez az egyik kedvenc részem a filmből, amikor David közli az ellenfelével és így az online közönséggel, hogy ő nem harcol. Ezen a ponton olyan aranyos, hogy az már tökre vicces :)) Ellenfele (az első jelenetben győztesként látott Ripper) azonban nem teketóriázik keményen ütni-vágni kezdi Davidet, amelyet ő annyiban hárít, amennyi az önvédelem szempontjából muszáj. Ám ellenfele kap egy hatalmas kést, amellyel megvágja a combját és a mellkasát, és végezne is vele, de David ekkor gyakorlatilag letöri a csuklóját. Folyik a vér, és ezt ábrázolják is sokszor, naturalisztikusan, de én csak itt említem meg. A többihez képzeljétek hozzá. Vagy nézzétek meg a filmet :) David újabb ide nem illő akciója, hogy miután gyakorlatilag harcképtelenné teszi támadóját, közli, hogy ő ért az elsősegélyhez, és el tudja állítani a vérzést, de természetesen ezt nem hagyják, jön a Hóhér, aki végez Ripperrel. David kétségbeesetten megpróbál jelezni a világnak, hogy őt elrabolták, ám a showt néhány másodperces késleltetéssel játsszák, így üzenete nem jut el a külvilágba.


Kaden nagyon feldühödik és meg akarja ölni Davidet, ám Logan a főnök nem hagyja ezt, azt szeretné, ha David a kamerák előtt halna meg. Aztán egy ajánlatot tesz Davidnek: ha önként harcol, és legyőz és meg is öl még 9 játékost, szabadon engedi. Persze David tudja, hogy ez nem fog megtörténni, úgyhogy nem fogadja el Logan ajánlatát. Magabiztos a főnök előtt. 


Pár nappal később, hogy újra harcoljon, megzsarolják: azt mondják neki, hogy ha 3 percen belül nem öli meg ellenfelét, megölik a szomszédos cellában lakó férfi feleségét. Mivel a férfival ekkorra gyakorlatilag barátok, gondolkodás nélkül megteszi ezt. Ellenfele a Fehér Szamuráj, akiről David csak akkor tudja meg, hogy éppen Taiga, amikor már halálos sebet ejtett rajta, ám kifutott az időből. Halála előtt Taiga elárulja: őt is ugyanazzal zsarolták, végül mindkettejük szeme láttára övágják el a nő torkát, amit monitoron keresztül kell végignézniük. Ekkor David dühödik fel: elfogadja Logan ajánlatát, azzal a feltétellel, hogy tizedikként a Hóhérként megismer Kadennel harcolhasson, hogy megölhesse őt. Logan - és Kaden beleegyeznek ebbe.


Azonban David ezúttal is komoly sérülést szerez, súlyosan vérzik a cellájában, ahol Milla keresi meg, és közli, tud neki antibiotikumot keríteni. David útmutatásainak segítségével ő maga foldozza össze a férfit, és ebben a jelenetben is érzékletesen ábrázolják a fájdalmat. Milla megfelelő kaját is szerez a férfinak, aki azért még ezek ellenére sem bízik meg a nőben.

Ezután sorra következnek a játszmák, amelyeket David sorra nyer. Nehéz dolga van, de mindannyiszor megállja a helyét. Mindannyiszor súlyosan megsérül, ám Milla mindannyiszor összerakja, ami maradt belőle, igaz, van, hogy mindezt ipari tűzőgéppel teszi. De David újra-és-újra összeszedi magát és harcképes lesz. 
Milla pedig egy ponton rájön, hogy beleszeretett a férfibe. Hogy ez most mennyire valós érzelem, és mennyire szól arról, hogy a nőnek is érdeke, hogy a kegyeltje győzzön, és hogy együtt harcolnak a férfi életéért is minden meccs után, nos ez egy újabb beszélgetés témája lehet. Mondjuk, kíváncsi is vagyok, Ti hogy látjátok ezt a kapcsolatot. Egy ízben a nő olyanra vágja haját, amilyen David feleségéé Lorié volt, amire Davidben is felébrednek az emlékek, az ösztönök, és hát, le is fekteti a csajt. Nos, ide ne egy romantikus jelenetet képzeljetek, viszont dögös kis jelenetről van szó.



Amikor még 8 meccs után is életben van David, Kaden, hogy esélyeit növelje, egy halálraítélt sorozatgyilkost rabol el, és vele ereszti össze Davidet. A fickó azon túl, hogy jártas a gyilkolásban, több súlycsoporttal David fölött is jár, szinte biztosnak tűnik, hogy legyőzi Davidet, aki így már nem állhatna ki utolsó meccsén Kaden ellen. Ezen meccs előtt már Milla is félti, David pedig bizalmába fogadja: elárulja, hogy van egy Sam Lord nevű bátyja, akivel nincsenek túl jóban, és persze itt a halála előtt már nem tud rajta változtatni. A nő fel is hívja Samet, aki kifejti, hogy az ő öccse - számára - már meghalt.
Ezt a sorozatgyilkos ellen vívott meccset láthatjuk ebben a bejegyzésben a második videóban. David végül vezstes helyzetből jön vissza, győzi le ellenfelét, így végre kiállhat Kaden ellen. 


A végső meccsre David és Kaden is keményen készül. A meccs előtt maga Logan látogatja meg Davidet, és egy rövid mézes-mázos rávezetés után egy injekcióval kínálja, amely hatására állítása szerint David kívül tud majd maradni az eseményeken. Bár mind sejtjük, hogy inkább valami olyasmit kap, amitől nő majd a reakcióideje, David tudja, hogy nincs értelme tiltakozni. Mire a meccs elkezdődik, már szinte kóvályog csak, láthatóan nem lesz nehéz dolga Kadennek, hogy legyőzze és megölje.



És ITT kezd jó lenni a film. Mert ITT jön a csattanó, amit ne olvass el, ha még nem láttad a filmet, de kínáncsi vagy rá!!! Nem azért, mert tudjuk, hogy David győzni fog, hanem, mert itt tudjuk meg azt, amit mi sem sejtettünk: hogy David valamilyen bűnüdözési szerv beépített embere. A meccs alatti visszaemlékezésekben derül ez ki fokozatosan, megszakítva ezzel a kezdetben vesztésre álló küzdelmet, amely során persze ezúttal is megfordul majd a kocka. Megtudjuk, hogy fedett személy, akinek valahogy kiderült a személyazonossága, és feleségével történt balesetük nem véletlen volt (bár ez sejthető az elején is), hanem korábbi másik akció megtorlása. Hogy tudnak a szervek a weboldalról, de annak annyira erős a biztonsági rendszere, hogy a helye nem behatárolható. Ezért épül be David, bár mindenki tudja, hogy öngyilkos küldetésről van szó. Amikor Milla felhívja a "bátyját", Samet, akkor David főnöke veszi fel a telefont, és behatárolja a hívás helyét, így elindulhat a titkos bázis elleni támadás, amelynek csúcspontja, a rajtaütés, egybeesik a meccsel. David magához tér, amit Logan nem ért, de amikor Milla elmosolyodik, már azt is láthatjuk, amint kicserélte a nyugtatókoktélt sóoldatra, amivel gyakorlatilag - már többedjére - megmentette David életét. David pedig annak rendje és módja szerint kivégzi Kadent. A rajtaütéskor Logan menekülni próbál, ám David utóléri, addig a két számtechzseni lány megpróbálja felszámolni a nyomokat, Milla pedig simán megadja magát a rendőrségnek. David utóléri Logant, aki zsarolni próbálja a férfit, ám az őt is megsebesíti. Ekkor találnak rájuk a behatoló rendőrök, akik Searle ügynökként szólítják Davidet. A David Lord név, amihez mindvégig foggal-körömmel ragaszkodott, csak felvett név volt.


David itt a végén - Logan hathatós segítségére - aztán ráébred, hogy 10 ember halálát okozta, ám főnöke megnyugtatja, hogy gondoljon azokra a sokakra, akiket viszont megmentett. Amikor elvezetik előtte a lányt, David megfogalmazza, hogy neki köszönheti az életét, ám a főnök megnyugtatja, hogy Milla jó kezekben van, és az ilyen nők, mint ő, amúgyis mindig talpra esnek. David beül az érte érkező kocsiba, és távozik a helyszínről. Teljesítette a feladatát, amiben nem is reménykedtek...


Kicsit hosszú lett az összefoglaló, de sejtem, hogy ezt a filmet nem fogjá(to)k annyian megnézni, mint a Love, Weddinget. Ez érthető is.
De azért pár dolgot még a filmről. Először is: Kellan irtózatosan jó benne. Annyi arcát láthatjuk ezúttal is, annyiszor játszik szerepet a szerepen belül is, hogy emiatt élmény végignézni a filmet. Nagyon tudja, hogyan kell jó akciót csinálni, és jól ábrázol verekedést, szexjelenetet, kedvességet, vagányságot, odafigyelést. Karaktere is szerethető figura. Szintén jó karakter Logané (mint már írtam Samuel L. Jackson alakításában), Milla (Katia Winter) és Kaden (Johnny Messner) is. Nagyon komolyan felépítették ezt a világot, félelmetesen hihetően, tetszett, ahogyan minden meccs előtt egy meghatározott képi és hangi világa volt az átvezetésnek. A film épp az olyanoknak volt kitalálva, mint én: akik nem is sejtik, hogy valami van a háttérben. Persze az kiderül a filmből, hogy üldözi az FBI a társaságot, de én a legutolsó pillanatig nem gondoltam, hogy David beépített ember. A baj az, hogy a film első 75 percéből nagy sok idő öncélú vérengzéssel és ennek részletes ábrázolásáról szól, és bár az utolsó 15 perc nagyon sokat dob rajta, úgy összességében sajnos a véres meccsek határozzák meg az egész hangulatvilágát, ami miatt én nem szívesen nézném újra.

De tagadhatatlan: Kellan megmutathatta magát akcióhősként, és méltó módon meg is tette, már csak abban kell reménykedni, hogy lesznek olyan fontos poziícióban lévő filmesek, akikhez eljut a film, és láthatjuk még Kellant további, ám kissé kevéssé véres akciófilmekben is.

Képek és még párezer screenshot a KLO galériájából

5 megjegyzés:

  1. Szia!
    Tegnap éjszaka sort kerítettem a filmre és... hűűű :D
    Azt meg kell, hogy mondjam, hogy az ilyen stílusú filmek nem igazán állnak közel hozzám, de kíváncsiságból olykor-olykor megnézek párat. Így voltam most az Arénával is, mivel nagyon érdekelt, hogy Kellan hogyan szerepelhet benne.
    Az igaz, hogy nem fogom annyiszor megnézni, mint a Love, Wedding, Marriage-et, de azt elképzelhetőnek tartom, hogy valamikor még újra fogom nézni, hogy egy kicsit jobban ráfókuszáljak a részletekre.
    Így elsőre az volt a véleményem róla, hogy nem rossz film, a saját maga stílusában szerintem megállja a helyét. A látványvilág nagyon jó, a harcok hihetetlenül valósághűre sikeredtek, meg úgy általában minden más is benne. Gondolok itt most arra, amikor Milla megpróbálja rendbe hozni David sebeit és összevarrogatja, stb. stb.
    A szereplőkről ugyancsak az a véleményem, hogy nagyon jól eltalálták őket.
    Kellan szerintem elképesztő volt. Az elején, ahogyan a gyászoló férfit játszotta, aztán a bárban a részeget, aztán később a szabadulni vágyó rabot. Most így hirtelen össze sem tudom szedni mindet, de tényleg rengeteg arcát megmutatta a filmben.
    A többi szereplővel sem volt különösebb bajom. Szerintem mindenki teljesítette az elvárásokat.
    Egyedül az volt számomra furcsa, vagyis inkább úgy mondanám, hogy ezzel nem voltam annyira kibékülve, hogy az eleje nekem kicsit elkapkodottra sikerült. Szegény Nina Dobrevet hamar kiiktatták, pedig jó lett volna - legalábbis az én nézőpontom szerint - ha kicsit többet láthatunk a házasságukból, mert úgy érthetőbb lett volna a Kellan által játszott karakter elkeseredettsége. Persze tudom, hogy itt most nem az volt a lényeg és ezt ettől tovább nem lehetett húzni. Na, mindegy.
    A lényeg végül is az, hogy a film alapvetően tetszett - ezt most olyan értelemben mondom, hogy bár sosem lesz a kedvencem, azért elégedett voltam vele, mert azt, amire számítottam, azt megkaptam tőle. Sőt, ha úgy tetszik, Kellan alakítása magasan fölülmúlta minden elképzelésemet. :)
    Remélem, ezek után még több felkérést kap majd. Szeretném még őt nagyon sok filmben látni! :D

    VálaszTörlés
  2. Véleményem az Arenáról

    Mit is mondhatnék… Ancsi, hálás vagyok a feliratért, sokat javított a filmen, mert amikor először néztem jópár dolog volt amit nem értettem. Ha meg nagyon koncentráltam a szövegre elsiklott a figyelmem az akció felett.
    Az alaptörténet, ügynök felesége halála után titkos bevetésen, jó. (Bár azt, amíg ki nem derült a titkos küldetés nem értettem miért rohant beléjük két autó.)
    Az, hogy ez szinte a legvégén derül ki pláne jó. Végig azt hiszi az ember, hogy itt ez a hitehagyott tűzoltó, aki hihetetlenül jól idomul az embertelen körülményekhez.
    Persze sokszor elborzadtam, az ahogy levágják az emberek fejét is megviselt, de a csúcspont számomra az volt amikor a csaj varrta vagy éppen kapcsozta össze David testét. Még jó, hogy vacsora előtt voltam először.
    Egyetértek Ancsival abban, hogy hihetetlenül sok benne a „vér”. Indokolatlanul sok, és ez bizony elég irritáló néha. Szerintem, ha két kategória között kéne választani mármint akciófilm és horror én szemrebbenés nélkül az utóbbit mondanám.

    A szereplők: Samuel L. Jackson iszonyat jól hozza a pszihopata pasit aki szinte Istennek képzeli magát. Mindent felsőbbrendűen kezel, és azok a nevetések, és a hangsúly ahogy beszél. De a végén csak kiderül, hogy ő is fél. És eltűnik? Ez egy kicsit zavaros nekem.
    Katia Winter… Hát az elején szívem szerint megfojtottam volna egy kanál vízben, de ahogy változott látszott rajta, hogy vannak érzései nem csak egy lelketlen k…a, majdnem megsajnáltam. És igen, ő tipikusan olyan szerepet játszik, aki minden helyzetben talpra esik.
    Kaden, végülis minden filmbe kell egy főgonosz. (Bár itt talán kettő is volt.) Brutális, önző, egoista (férfi). És szerencsére kinyírják. Ezért nagyon drukkoltam.

    A látvány nagyszerű. Mármint a viadalok alatt, mert szerintem a bunker és lerobbant gyár feeling nem igazán lett túlbonyolítva. A vér sok, de ezt már említettem. De nem tudok elmenni mellette, mert pár esetben szerintem Milla lábánál annyi volt, hogy akkora veszteségnél Davidnek már régen halottnak kellett volna lennie.

    Kellan: mert hát valljuk be őszintén akik itt most véleményt írunk miatta néztük meg a filmet, szerintem nagyszerű volt. Annyi arcát mutatta, boldog majd gyászoló férj, édes, imádnivaló részeg, bizonytalan elrabolt. Eleinte emberséges, próbál segíteni, nem akarja elveszíteni önmagát, de aztán percről percre jön ki belőle a „lelketlen” gyilkológép, akit egy cél éltet csak, hogy bosszút álljon azon aki ezt tette vele.
    És látszólag túllép a korlátain, de mégis az utolsó pillanatban, ahogy a saját nevén szólítják leáll. Imádom az arcait, hogy Ancsi szavával éljek. Valóban ezernyit vonultat fel ebben a filmben, és bár nem ez a megszokott tőle, jó volt látni. El tudom képzelni egy akciófilmben, (jobb forgatókönyvvel és kevesebb vérrel) és remélem lesz is majd szerencsénk hozzá.

    És a kedvenc jelenetem, mert azért az is van, az az, amikor az első alkalommal kerül sor küzdelemre és ő feltartott kézzel hátrál. Ott imádnivaló 

    Ria

    VálaszTörlés
  3. Szerintem mindkettőtökkel pontról pontra egyetérünk.

    Amúgy igen, Ria, valóban eltűnik Logan ott, pedig már olyan, mintha David agyonverte volna őt is, csak aztán jönnek a munkatársak, hogy jééé, Agent Searle??? És aztán mondja a fickónak is, aki a főnöke (aki Sam Lordnak adja ki magát a lánynak), hogy van még benn valaki, azt fogják el.

    Hát, én örülök, hogy túl vagyok ennek a fordításán, és bár egy darabig nem vágyok hasonló mennyiségű melóra, azt a Warrior's Heart-ot szemrebbenés nélkül állnék neki fordítani. Akár holnap.

    VálaszTörlés
  4. Tegnap megnéztem én is.

    Első gondolatom ez volt: vér, vér és vér
    Nagyjából én is egyetértek veletek. Imádtam Kellan "ezer" arcát. Ha objektíven nézem a dolgokat akkor is azt kell mondanom, hogy óriási tehetség a srác :)
    Samuel L. Jackson számos más filmben is bizonyított már, szóval elvárható volt tőle, hogy nagyot fog alakítani.
    Ami a cselekményt illeti: tényleg indokolatlanul sok a vér. Sokszor már annyi, hogy más már rég életét vesztette volna. Szóval egy két résznél nem volt hiteles. A végén a csattanó tetszett. Én se gyanakodtam Davidre. Nekem Milla volt kezdettől gyanús. Én azt gondoltam ő lehet a beépített ember, de tévedtem. Az, hogy tényleg beleszeretett e Davedbe tényleg jó kérdés. Én magam se tudom eldönteni, hogy taktika vagy őszinteség. Én a végén azt vártam, hogy David kinyírja Logan-t valami überbrutális módon, de talán jobb így. Egy újabb csavar a végén, amire nem számít a néző. Viszont annak örültem, hogy Kadent kiiktatta :D
    Ha más játszotta volna a főszerepet valószínűleg nem nézném meg én sem. A zene is egész jó volt.
    Érdekes, hogy régebben simán megnéztem az ilyen vagy ehhez hasonló filmeket (Pl: Fűrész). Ma már nem nagyon nézek ilyen filmeket.

    Összességében - a sok vért leszámítva - jó film volt.

    VálaszTörlés
  5. Na, hát vér-fronton egyetértünk, meg abban is, hogy ez nyilván nem túlélhető, amit David végigcsinál a filmben.

    Azt viszont, hogy Logat hogy hagyták eltűnni, nem értem, kicsit nyitva is hagy így kapukat, bár ebből szerintem nem lenne életképes egy folytatás.

    És mindent összevetve, én azért örülök, hogy Kellant ebben is léthattuk.

    VálaszTörlés